Een praktisch boek, waarin op structurele, goed leesbare wijze alle ins en outs van contentstrategie uit de doeken wordt gedaan.
Het wat en hoe van content strategie
Auteur: John Verhoeven
Uitgever: Business Contact
ISBN: 9789047010067
Eerste druk, 2017
Trefwoorden: Content, Contentmarketing
De titel intrigeerde me. Met name de woorden ‘het wat en hoe’. Niet aanmatigend maar een belofte in de trant van ik zal het eens even uitleggen. En ik moet zeggen dat doet de auteur ook. Op een structurele, goed leesbare wijze worden alle ins en outs van content strategie uit de doeken gedaan. Hij benadert de materie vanuit het gebruik van content voor een grote organisatie. Maar hij legt het dusdanig uit dat het makkelijk terug te voeren is naar een wat kleiner organisatie waar je niet direct een contentmanager of zoiets voorhanden hebt. Zijn volgorde van werken voor de contentmanager is eerst vanuit de oplossing, dan de vraag en dan de behoefte. Voor mij als marketeer geen gebruikelijke volgorde, ik heb toch de neiging om het juist om te draaien. Tijdens het lezen werd me duidelijk dat deze volgorde juist het verschil maakt en daardoor aanvullend werkt op wat de marketeer bezig houdt. Natuurlijk kent de inhoud heel veel raakvlakken met communicatie. Het raakvlak zit hem mijns inziens in het feit dat de contentmanager meer bezig is met de waarde en relevantie van de inhoud terwijl de communicatiemanager meer gericht is op hoe je de boodschap overbrengt. Mooi van de auteur is dat hij niet te stellig is over hoe het moet, maar aanreikt hoe je je afwegingen kunt maken. Tenslotte is ieder organisatie en branche anders.
Een mooi boek voor iedereen die zich bezighoudt met content (mede als onderdeel van een operationeel marketingplan bijvoorbeeld) en/of communicatie.
Praktisch: ****
Leesbaar: *****
Actueel: ****
Vernieuwend: ****
Ons oordeel: ****