Customer journey optimalisatie; prima start voor de beginnende marketeer
Auteur: Rob Luif
Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789089 653659 | NUR 801
Eerste druk: 2017
Als er iets aan verandering onderhevig is dan is het wel de customer journey. Het aantal touchpoints is de laatste decennia enorm uitgebreid. Het feit dat de klant zijn zogenaamde reis niet meer zo vanzelfsprekend aflegt en dat het beïnvloeden van de klant een studie op zich geworden is, maakt het onderwerp meer dan interessant. De auteur spreekt in de titel van een optimalisatie van de customer journey. Ik begon dan ook met veel verwachtingen aan dit boek. Het onderwerp is me niet vreemd maar door het steeds veranderende communicatielandschap was en ben ik nieuwsgierig om de laatste inzichten tot me te kunnen nemen.
Ik moet zeggen dat ik dat niet in het boek heb kunnen vinden. De auteur schrijft veel over de bestaande theorieën en voegt eigenlijk weinig toe. Dat doet hij trouwens wel op een makkelijke toegankelijke manier voorzien van sprekende voorbeelden. Daarmee is het boek voor een beginnende marketeer die kennis wil maken met de customer journey een prima start. Voor de meer ervaren marketeer zal het tegenvallen. Het woord optimalisatie is wat te hoog gegrepen, “kennis maken met” was wellicht wat toepasselijker geweest.