Verkoop & Marketing (online)
Het verschil tussen verkoop (sales) en marketing is eigenlijk erg makkelijk, maar tegelijkertijd ook moeilijk aan te geven. Verkoop richt zich voornamelijk op de directe verkoop aan klanten. Marketing houdt zich voornamelijk met het speelveld bezig waarop de verkoop plaatsvind, met andere woorden de markt. In veel bedrijven functioneren marketing en verkoop nog teveel gescheiden van elkaar waarbij de activiteiten van beide afdelingen niet of nauwelijks op elkaar zijn afgestemd en de informatie- en kennisoverdracht beperkt is. Deels is dit te verklaren vanuit het feit dat vooral marketing de laatste jaren in de belangstelling heeft gestaan waardoor verkoop bij veel bedrijven relatief onderbelicht is gebleven. Vaak is er sprake van een historisch gegroeide afstand tussen marketing- en verkoopmedewerkers. Een opmerking van verkoop zoals ‘die marketingmensen binnen begrijpen niet wat er buiten gebeurd’ zal niemand onbekend in de oren klinken. Net zomin als de constatering van marketing dat je met strategie niet bij verkopers aan moet komen.
Je kunt nog zo’n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Verkoop en marketing zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap.
Met de online module Verkoop & Marketing krijg je inzicht in de kennis om het onderscheid te maken tussen verkoop en marketing en de vaardigheden om sales- en marketingtechnieken toe te passen.
Doelgroep
De online module Verkoop & Marketing is ontwikkeld voor iedereen die meer rendement uit de rol van verkoper willen halen.
Resultaat
Na het volgen van deze cursus:
- Heb je inzicht gekregen in de relatie tussen marketing en sales
- Ben je in staat om marketingtechnieken toe te passen
- Weet je hoe je een markt kunt betreden
- Ben je in staat om verkooptechnieken toe te passen
- Heb je inzicht in marktontwikkelingen
- Kan je effectief communiceren
Inhoud
- Achtergronden van marketing
- Toepassen van de 4 P’s
- Effectief verkopen
- Marktontwikkelingen waarnemen
- Doelgericht onderhandelen
- Marketingplan en klantwensen
Advies studieduur
11 uur
Online toegang
3 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat wordt afgenomen in één van de examencentra van het ‘Examenbureau LSSO’.
Wanneer het resultaat voldoende is, geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.
Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.