Prijsbeleid en distributie (online)
Veel managers en marketeers worstelen met het prijsbeleid en distributie voor hun product of dienst en vragen zich af: ‘Heb ik wel de juiste prijs gesteld in verhouding tot de concurrentie? Past de prijs bij ons imago? Wat betekent een prijswijziging? Wat is de waarde voor de klant en via welke kanalen wordt de markt benaderd?’ Veel vragen en een ogenschijnlijk eenvoudig antwoord: ‘Versterk je merk- en distributiewaarden en je winst door het juiste prijsbeleid’.
Door goed te kijken naar de prijszetting, het prijsbeleid en de mogelijke distributie van producten en/of diensten kan je tot 4 keer meer effect behalen op de bedrijfswinst.
De online module ‘Prijsbeleid en distributie’ geeft inzicht in de componenten die invloed hebben op de prijzen en distributie mogelijkheden. De verschillende stappen voor een optimaal pricing proces komen aan bod en innovatieve prijszetting- en distributiemethodes worden uiteengezet. Hiermee ben je in staat te anticiperen op de onstabiele economische situatie.
Doelgroep
De online module Prijsbeleid en distributie is geschikt voor marketeers, Account Managers en Sales Managers die een beter beeld willen vormen bij het bepalen van het prijs- en distributiebeleid.
Resultaat
Na afloop van de online module Prijsbeleid en distributie:
- Ken je het belang van het geven van een goede tariefstelling aan je producten en/of diensten.
- Weet je hoe je de waarde kunt bepalen en welke achterliggende strategieën en methodieken er aan ten grondslag liggen.
- Ben je bekend met de verschillende distributiemodellen en ben je in staat om voor jouw product en/of dienst het juiste distributiekanaal te selecteren.
Inhoud
- Het belang van de prijs in waardecreatie
- De prijsformule
- Schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
- Waardeperceptie door jouw klant: hoe komt je erachter?
- Waar wordt waarde gecreëerd
- Begrijpen van de pricing game (prijszetting, prijsstrategie, pocketprijzen, prijswaterval, prijsbandbreedte)
- Het optimale pricing proces: in 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en implementatie
- Waardecreatie door prijsdifferentiatie
- Inzicht in de krachten die je prijszetting beïnvloeden
- Prijsstrategieën
- Prijszettingsmethodes en productline pricing
- Waarde van distributie
- Opzetten en beheren van distributiekanalen
- De rol van de tussenhandel
Advies studieduur
13 uur
Online toegang
3 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat wordt afgenomen in één van de examencentra van het ‘Examenbureau LSSO’.
Wanneer het resultaat voldoende is, geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.
Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.