Markt & Marketingmix (online)
Soms heb je het gevoel dat het door je bedrijf gevoerde marketingbeleid ‘scherper’ zou kunnen. Je ziet bijvoorbeeld dat de concurrentie een aantal zaken slimmer aanpakt. Of dat bepaalde ontwikkelingen sneller gaan dan verwacht (bijvoorbeeld op online gebied), waardoor klanten weglopen.
Als je wilt weten hoe je het marketingbeleid kunt aanscherpen dan is de online module Markt & Marketingmix een hele goede keuze.
De training verschaft je de kennis én de vaardigheden om marketingvraagstukken om te zetten in het juiste commerciële beleid. Je leert hoe je een goed marketingplan op een consumentenmarkt of een B2B markt opstelt, en hoe dat plan concreet kan worden uitgevoerd binnen jouw organisatie.
Kortom: je leert hoe het marketingbeleid van je organisatie kan worden aangescherpt en hoe dit beleid concreet moet worden uitgewerkt in een operationeel marketingplan.
Doelgroep
De online module Markt & Marketingmix is bedoeld voor managers, adviseurs en professionals die op praktische wijze inzicht willen krijgen in de strategische elementen van marketing en (mede)verantwoordelijk zijn voor het marketingbeleid van een product, dienst of merk.
Resultaat
Na de online module Markt & Marketingmix:
- Kun je jouw markt doelgericht analyseren
- Heb je inzicht in de manier waarop jij betekenisvol kunt zijn voor jouw (toekomstige) klanten
- Krijg je een waarde propositie geïdentificeerd en geformuleerd voor jouw organisatie
- Weet je welke vormen van marktbewerking relevant zijn voor jouw organisatie
- Pas je jouw actuele kennis over strategische marketing, klantwaarde en klanttevredenheid toe op jouw organisatie
- Krijg je inzicht in de ervaringen en de belevingen van jouw klanten en het contact die jouw organisatie met jouw klanten heeft
- Kan je het marketingproces intern optimaliseren
- Bouw je aan een effectieve marketingstrategie die aansluit op jouw organisatiedoelen
Inhoud
- Begrippenkader van de marketeer
- Transitie van marketing
- Het marketingplanningsproces
- Aansluiten van marktbehoeften en -wensen op de strategische ambitie
- Inspelen op diverse klantgroepen en -behoeften: customer insights, customer journey, customer touchpoints
- In kaart brengen van de klantbehoeften: Value Proposition
- Canvas Waarde creëren voor de klant en de organisatie: businessdoel, klantwaarde creëren, sleutelproblemen identificeren
- Regisseren van klantcontact: klantervaring, klantbeleving en klantcontactstrategie
- Beter inzetten en laten aansluiten van marketingmiddelen
- Marketing, organisatie en implementatie
- Schrijven van een strategisch marketingplan
- Praktijksituaties en -voorbeelden
Advies studieduur
10 uur
Online toegang
3 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat wordt afgenomen in één van de examencentra van het ‘Examenbureau LSSO’.
Wanneer het resultaat voldoende is, geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.
Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.