Leerlijn Verkoop Binnendienst
De functiegerichte leerlijn Verkoop Binnendienst is een met zorg samengestelde verzameling van losse online leermodules die, binnen het commerciële vakgebied, behoren bij speciaal daarvoor gedefinieerde leerlijnen. De leerlijn Verkoop Binnendienst behoort bij de functie van commercieel binnendienstmedewerker.
Elke online leermodule start met een omschrijving van de leerdoelen. Aan het einde van elke leermodule ben je in staat om de kennis die je hebt opgedaan in je commerciële functie toe te passen. Daarnaast dient de leerlijn Verkoop Binnendienst als naslagwerk en is één jaar lang, 24/7 tot je beschikking en daarmee uniek in zijn soort.
Omschrijving
Het werk van een commercieel binnendienstmedewerker in een notendop is: het adviseren van klanten, het ondersteunen van vertegenwoordigers, het in kaart brengen van de markt en nieuwe business genereren. Als Verkoper Binnendienst ben je onderdeel van het verkoopteam of je wordt de nieuwe aanwinst bij de afdeling Sales. Bovendien heb je binnen het bedrijf een cruciale rol. Verkoop zorgt er namelijk voor dat de schoorsteen rookt en, laten we eerlijk, daar draait het uiteindelijk om.
Je moet niet alleen communicatief vaardig zijn, maar ook over andere belangrijke competenties beschikken. Met de Leerlijn Verkoop Binnendienst leer jij alle facetten van het mooie vak van verkoper en daarmee ook hoe jij het hoogste rendement uit je inspanningen haalt en succesvol bent.
Doelgroep
Deze leerlijn is geschikt voor iedereen die werkzaam is in of zicht heeft op een commerciële functie en zijn verkoopkwaliteiten wil verbeteren.
Opzet leerlijn
De Leerlijn Verkoop Binnendienst is samengesteld op basis van de volgende, onderliggende modules:
- Klantwerving & behoud verkoopprocessen
- Communiceren via de telefoon
- Vraag- en luistertechniek
- Opbouw verkoopgesprek
- Onderhandelen
- Overtuigen en bezwaren weerleggen
- Afsluiten en de Relatiefase
- Communicatie & Verkooporganisatie
- Planning & Onderzoek
- Prijsbeleid & Distributie
- Verkoop & Communicatie
- Verkoopsystemen
Klik op de bovenstaande links om de volledige omschrijvingen, resultaten en opleidingsprogramma’s van de onderliggende modules te zien.
Resultaat
De algemene resultaten zijn dat je leert:
- Een plan te maken over hoe jij de markt en jouw doelgroepen kunt benaderen
- Een goede strategie te bepalen voor het voeren van een commercieel gesprek
- Situaties beter waar te nemen en in te schatten
- De verschillende communicatiestijlen toe te passen
- De sterkten en valkuilen van je communicatiestijl kent en je persoonlijke uitstraling vergroot
- Authentiek en jezelf te zijn door een eigen stijl te ontwikkelen
- Zekerder in het verkoopgesprek te zijn
- Ideeën beter over te brengen en je invloed in de samenwerking met anderen te vergoten
- Structuur in je gesprekken aan te brengen
- Hoe je je het de beste op een verkoopgesprek kunt voorbereiden
- Om te gaan met lastige of onverwachte situaties
- Lastige situaties de baas te zijn
- Hoe je een gesprek positief en met concrete actiepunten kunt afsluiten
Programma
- Communicatiestijlen
- Omgaan met verschillende typen klanten
- Bepalen verkoopstrategie
- Doelgroep bepalen
- Telefonische vaardigheden
- Structuur in je telefoongesprek
- Je valkuilen aan de telefoon
- Verwachtingen van de klant in relatie tot de telefoonbehandeling
- Vergroten van de klanttevredenheid
- Verbale versus non-verbale communicatie
- Effectieve vraag- en luistertechnieken
- Klantgerichtheid als attitude
- Omgaan met weerstand en klachten
- Verschillende situaties en scenario’s
- Spiegelen aan de ontvanger
- Beïnvloedingsvaardigheden
- Controle houden over een gesprek
- Afsluitfase en actiepunten definiëren
- Persoonlijk actieplan
Structuur:
- De opbouw: van voorbereiding tot handdruk
- Luisteren, vragen en doorvragen: een tactiek die leidt tot succes
- De afsluiting: spijkers met koppen slaan en een vooruitblik naar de offerte
Overtuigingskracht:
- Maak van de productkenmerken echte klantvoordelen
- Klantbenadering: als verkoper of als adviseur?
- Vergeet de backing niet: een essentieel onderdeel
- Omgang met lastige situaties in je verkoopgesprek
- Non-verbaal gedrag: een scherpe diagnose en bespiegeling
- Onderhandelen: trek de klant over de streep
- Omgaan met emoties: wat te doen met weerstand, irritaties en kwaadheid
Advies studieduur
74 uur
Online toegang
12 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Je schrijft je in voor een examen om een salesdiploma of -certificaat te behalen (als je dat wilt).
Je kunt examens voor Salesopleidingen doen bij Examenbureau LSSO.
Als je een totale opleiding volgt en je aan het einde van de opleiding voldoet aan de slagingsregels, ontvang je een LSSO-diploma.
Informatie over examens, kosten en aanmelding hiervoor tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.