Leerlijn Marktbenaderingstechnieken
De functiegerichte leerlijn Marktbenaderingstechnieken is een met zorg samengestelde verzameling van online leermodules die, binnen het commerciële vakgebied, behoren bij speciaal daarvoor gedefinieerde functies.
Elke online leermodule start met een omschrijving van de leerdoelen. Aan het einde van elke leermodule ben je in staat om de kennis die je hebt opgedaan in je commerciële functie toe te passen. Daarnaast dient de volledige online leerlijn als naslagwerk en is één jaar lang, 24/7 tot je beschikking en daarmee uniek in zijn soort.
Omschrijving
Je weet het zeker, met jouw product ga jij de wereld veroveren. Het ondernemingsplan is uitgewerkt en de financiering is rond en daardoor is het alleen nog maar de vraag op welke wijze je klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Dat lees je hier: hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt?
Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal mogelijke afnemers anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica.
Om de juiste werkwijze en toon te vinden, zul jij je dus zo veel mogelijk moeten verplaatsen in mogelijke klanten of opdrachtgevers. Kortom hoe overtuig je iemand ervan om jouw product of dienst (en niet die van de concurrent) te kopen?
Het antwoord ligt wellicht een beetje voor de hand namelijk hoe los jij het ‘probleem’ van deze klant op. Zorg ervoor dat je deze belangrijke uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en – ook erg belangrijk – dat je de taal van je doelgroep spreekt.
Het opstellen van een verkoopplan, waarin je onder meer ingaat op de marktbenadering, kan hierbij helpen.
Doelgroep
De Leerlijn-Marktbenaderingstechnieken is uitermate geschikt voor verkopers, account- en salesmanagers die willen werken aan hun vaardigheden ten aanzien van het gedegen onderzoek doen naar de mogelijkheden in hun (afzet)markt, het positioneren van hun producten of diensten en het opzetten van marktbenaderingsplannen. Het behalen van het hoogste resultaat staat hierbij centraal.
Opzet leerlijn
De Leerlijn-Marktbenaderingstechnieken is samengesteld op basis van de volgende, onderliggende modules:
- Klantwerving & behoud verkoopprocessen
- Markt & Marketingmix
- Planning & Onderzoek
- Prijsbeleid & Distributie
- Verkoop & Communicatie
- Verkoop & Marketing
- Verkoopplanning
- Verkoopsystemen
Klik op de bovenstaande links om de volledige omschrijvingen, resultaten en opleidingsprogramma’s van de onderliggende modules te zien.
Resultaat
De algemene resultaten zijn dat je leert:
- De volgende afzetmarkt evenals (in)directe concurrenten in kaart te brengen
- Het SWOT-model effectief in te zetten
- De achtergronden van een marktonderzoek te managen
- Effectief een marktanalyse op te zetten
- onderzoeksresultaten te analyseren
- Onderzoeksresultaten te rapporteren en te presenteren
- Op basis van je onderzoeksresultaten aanbevelingen voor te dragen
- Een goed onderbouwd prijsbeleid te voeren op basis van de verkregen informatie
- Gestructureerde commerciële vervolgacties uit te zetten, te plannen en te beheren
- Hoe je jouw markt en doelgroepen op de meest effectieve manier benadert
- Behaalde commerciële resultaten te beheren en controleren en daarnaast ook tijdige bijsturing te geven
Programma
- Persoonlijke effectiviteit
- Relatiegerichte commerciële vaardigheden
- Begrippenkader van de marketing
- Het marketingplanningsproces
- Aansluiten van marktbehoeften en -wensen op de strategische ambitie
- Producten en diensten onderzoek
- Portfolio-analyse en de BCG-matrix
- Marktaandeel en marktgroei berekening
- Doelgroep(en) bepalen
- Marktbenaderingsstrategie
- Doelgroep benadering Kotler
- SMART uitwerking van onderzoek en verkoopplanning
- Het belang van de prijs in waardecreatie
- De prijsformule
- Schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
- Waardeperceptie door je klant: hoe kom je erachter?
- Waar wordt waarde gecreëerd
- Waardecreatie door prijsdifferentiatie
- Het optimale pricingproces: in 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en implementatie
- Prijsstrategieën
- Opstellen van actieplannen en controle resultaatmeting en tijdige bijsturing
Advies studieduur
70 uur
Online toegang
12 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Je schrijft je in voor een examen om een salesdiploma of -certificaat te behalen (als je dat wilt).
Je kunt examens voor Salesopleidingen doen bij Examenbureau LSSO.
Als je een totale opleiding volgt en je aan het einde van de opleiding voldoet aan de slagingsregels, ontvang je een LSSO-diploma.
Informatie over examens, kosten en aanmelding hiervoor tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.