Leerlijn Commercieel marktonderzoek
De functiegericht leerlijn Commercieel marktonderzoek is een met zorg samengestelde verzameling van online leermodules die, binnen het commerciële vakgebied, behoren bij speciaal daarvoor gedefinieerde functies.
Elke online leermodule start met een omschrijving van de leerdoelen. Aan het einde van elke leermodule ben je in staat om de kennis die je hebt opgedaan in je commerciële functie toe te passen. Daarnaast dient de volledige online leerlijn als naslagwerk en is één jaar lang, 24/7 tot je beschikking en daarmee uniek in zijn soort.
Omschrijving
Met een commercieel marktonderzoek breng je de trends en ontwikkelingen op de markt in kaart. Ook inventariseer je de concurrenten die zich op de markt bevinden en de mogelijke doelgroepen. Uiteindelijk doe je op basis van je bevindingen aanbevelingen aan je bedrijf. Hierbij geef je aan op welk segment de klant zich richt en waarmee rekening gehouden moet worden?
Taken die tijdens het commercieel marktonderzoek onder jouw verantwoordelijkheid vallen zijn:
- De huidige situatie in kaart brengen
- Concurrentieonderzoek
- Ketenonderzoek
- Doelgroeponderzoek
- Aanbevelingen doen
- Implementatieplan schrijven
Doelgroep
De Leerlijn Commercieel marktonderzoek richt zich op ervaren commerciële medewerkers, accountmanagers of salesmanagers die de basiselementen van managen van marktonderzoek willen beheersen en onderbouwde aanbevelingen naar de organisatie willen doen.
Opzet leerlijn
De Leerlijn Commercieel marktonderzoek is samengesteld op basis van de volgende, onderliggende modules:
- Markt & Marketingmix
- Planning & Onderzoek
- Prijsbeleid & Distributie
- Verkoop & Marketing
- Verkoopplanning
- Verkoopsystemen
Klik op de bovenstaande links om de volledige omschrijvingen, resultaten en opleidingsprogramma’s van de onderliggende modules te zien.
Resultaat
De algemene resultaten zijn dat je leert:
- De volgende afzetmarkt en (in)directe concurrenten in kaart te brengen
- Het SWOT-model effectief in te zetten
- Hoe je de achtergronden van een marktonderzoek moet managen
- Effectief een marktanalyse op te zetten
- Onderzoeksresultaten te analyseren
- Op welke wijze je onderzoeksresultaten moet rapporteren en presenteren
- Hoe je op basis van je onderzoeksresultaten aanbevelingen kunt voordragen
- Op basis van de verkregen informatie een goed onderbouwd prijsbeleid te voeren
- Gestructureerd commerciële vervolgacties uit te zetten, te plannen en te beheren
Programma
- Het belang van de prijs in waarde creatie
- De prijsformule
- Waardeperceptie door je klant: hoe komt je erachter?
- Schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
- Het optimale pricingproces: in 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en implementatie
- Prijszettingsmethodes en productline pricing
- Prijsstrategieën
- Marketingplan en klantwensen
- Toepassen van de 4 P’s
- Marktaandeel en marktgroei berekening
- Portfolio-analyse en de BCG-matrix
- Producten en diensten onderzoek
- Doelstellingen van onderzoeken en verkoopplanning
- SMART uitwerking van onderzoek en verkoopplanning
- Verbeteren van commerciële vaardigheden
- Verbeteren van presentatievaardigheden
- Afsluittechnieken en maken van actieplannen
Advies studieduur
55 uur
Online toegang
12 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Je schrijft je in voor een examen om een salesdiploma of -certificaat te behalen (als je dat wilt).
Je kunt examens voor Salesopleidingen doen bij Examenbureau LSSO.
Als je een totale opleiding volgt en je aan het einde van de opleiding voldoet aan de slagingsregels, ontvang je een LSSO-diploma.
Informatie over examens, kosten en aanmelding hiervoor tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.