Leerlijn Basis Verkoopvaardigheden
De functiegerichte leerlijn Basis Verkoopvaardigheden is een met zorg samengestelde verzameling van online leermodules die, binnen het commerciële vakgebied, behoren bij speciaal daarvoor gedefinieerde functies.
Elke online leermodule start met een omschrijving van de leerdoelen. Aan het einde van elke leermodule ben je in staat om de kennis die je hebt opgedaan in je commerciële functie toe te passen. Daarnaast dient de volledige online leerlijn als naslagwerk en is één jaar lang, 24/7 tot je beschikking en daarmee uniek in zijn soort.
Omschrijving
Verkopen is niet alleen een logisch proces gebaseerd op inhoudelijke gronden en scherpe technieken, maar ook sfeer en relatie zijn minstens zo belangrijk. Tijdens de Leerlijn: Basis verkoopvaardigheden gaan we uitgebreid in op beide aspecten. We behandelen verschillende verkoopmodellen. Je leert de behoeftes van de klant te bepalen en het vertrouwen te winnen. Daarnaast ondervindt je hoe om te gaan met bezwaren en hoe je een gesprek succesvol afsluit. Als laatste leer je verschillende verkoopgesprekken te voeren waarmee je je verkooptechnieken aanscherpt.
Doelgroep
De leerlijn is gericht op iedereen die een goede basis wil leggen ten aanzien van het voeren van goede en gestructureerde verkoopgesprekken.
Opzet leerlijn
De Leerlijn: Basis verkoopvaardigheden is samengesteld op basis van de volgende, onderliggende modules:
- Opbouw verkoopgesprek
- Communiceren via de telefoon
- Klantwerving & behoud verkoopprocessen
- Verkoop & Communicatie
- Vraag- en luistertechnieken
- Communicatie & Verkooporganisatie
- Overtuigen en bezwaren weerleggen
- Presentatietechnieken
- Onderhandelen
- Afsluiten en de Relatiefase
Klik op de bovenstaande links om de volledige omschrijvingen, resultaten en opleidingsprogramma’s van de onderliggende modules te zien.
Resultaat
De algemene resultaten zijn dat je leert:
- Het verkoopgesprek op een kwalitatief goede manier te voeren
- Een klantgericht telefoongesprek te voeren
- Hoe jij jouw organisatie, product of dienst via de telefoon kunt ‘presenteren’
- Hoe je vraag- en luistertechnieken kunt toepassen
- Op een correcte wijze te communiceren zonder je commerciële doelstelling uit het oog te verliezen
- De ontvanger te overtuigen door op een nette wijze bezwaren te weerleggen
- Op een originele en persoonlijke wijze te presenteren
- Alle onderdelen van de onderhandelingsfase te herkennen
- Lastige situaties de baas te zijn
- Een gesprek positief en met tastbare actiepunten af te sluiten
Programma
- Communicatiestijlen
- Omgaan met verschillende typen klanten
- Bepalen verkoopstrategie en doelgroep
- Telefonische vaardigheden
- Structuur in je telefoongesprek
- Je valkuilen aan de telefoon
- Verwachtingen van de klant in relatie tot de telefoonbehandeling
- Vergroten van de klanttevredenheid
- Verbale versus non-verbale communicatie
- Effectieve vraag- en luistertechnieken
- Klantgerichtheid als attitude
- Omgaan met weerstand en klachten
- Verschillende situaties en scenario’s
- Beïnvloeding- en onderhandelingsvaardigheden
- Controle houden over een gesprek
- Afsluitfase en actiepunten definiëren
- Persoonlijk actieplan
Advies studieduur
53 uur
Online toegang
12 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Je schrijft je in voor een examen om een salesdiploma of -certificaat te behalen (als je dat wilt).
Je kunt examens voor Salesopleidingen doen bij Examenbureau LSSO.
Als je een totale opleiding volgt en je aan het einde van de opleiding voldoet aan de slagingsregels, ontvang je een LSSO-diploma.
Informatie over examens, kosten en aanmelding hiervoor tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.