Accountmanagement verkoopprocessen (online)
Account management kan worden uitgelegd als het strategisch inzetten van middelen om de relatie tussen het bedrijf en de klant te behouden en te verbeteren om een zogenoemde win-winsituatie te creëren. Accountmanagement heeft tot doel dat er tevredenheid en loyaliteit ontstaat bij de klanten waardoor uiteindelijk de bedrijfsresultaten worden verbeterd.
Degene die account management tot uitvoering brengt is de zogenoemde account manager. Als account manager ben je echter niet alleen maar bezig met relatiebeheer, want ook de beste account manager verliest weleens een klant. Je bent daarnaast ook gericht op nieuwe kansen (en klanten), cross- en up-selling en je speelt een belangrijke rol binnen de interne organisatie. Hetgeen wat jij verkoopt, moet je vervolgens goed door kunnen vertalen richting jouw collega’s.
Met behulp van de online module Accountmanagement verkoopprocessen leer je alle aspecten van professioneel accountmanagement en ontwikkelt competenties als: inlevingsvermogen, klantgerichtheid, overtuigingskracht en omgevingsbewustzijn. Door strategisch accountmanagement zorg je voor een beter resultaat en meer sales. Je leert hoe je proactief kan werken en de klant kunt uitdagen (‘challengen’). Het draait namelijk niet alleen om wat de klant wil; het gaat er om dat je meer uit de klant haalt en toegevoegde waarde levert.
Doelgroep
Accountmanagers, relatiebeheerders en andere commercieel verantwoordelijken. De online module Accountmanagement verkoopprocessen is ook waardevol voor verkopers die zich willen voorbereiden op een functie binnen het accountmanagement.
Resultaat
Na de training
- Kun je op een planmatige manier met je klanten omgaan
- Ben je in staat actiegerichte accountmanagementplannen opstellen
- Optimaliseert je de commerciële resultaten bij je klanten
- Bereik je betere winstmarges en je klanten worden hierdoor ook loyaler naar jou
Programma
Kernbegrippen accountmanagement
- Customer value optimaliseren
- Key account
- Factoren van succesvol accountmanagement
Accountplan
- Accountanalyse
- Klantstrategie: klanten hoger in de klantenpiramide krijgen
- Accountplan
- Actieplanning
Effectiviteit van de accountmanager
- Effectieve werkorganisatie
- Timemanagement
Commerciële vaardigheden
- Commerciële gesprekstechnieken
- Onderhandelingsvaardigheden
- Commercieel presenteren
- Cross-selling en meerverkoop
Advies studieduur
8 uur
Online toegang
3 maanden
Examens | Diploma’s | Certificaten
Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat wordt afgenomen in één van de examencentra van het ‘Examenbureau LSSO’.
Wanneer het resultaat voldoende is, geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.
Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.