E-learning wordt door Nederlandse top MKB en grootbedrijven niet langer alleen maar ingezet om kosten en tijd te besparen. Bedrijven realiseren zich de voordelen en mogelijkheden van het flexibel leren. Niet alleen qua tijd en plaats, maar ook omdat opleidingen en trainingen in e-learning gemakkelijk kunnen worden aangepast. De kostenbesparingen die bedrijven realiseren zijn echter wel vaak fors. Bedrijven besparen gemiddeld bijna een kwart van de totale opleidingskosten.
Bedrijven leren om slim en gericht met e-learning om te gaan en creëren zo steeds vaker hun eigen opleidingstrajecten met een hoog rendement. Hierbij kan gedacht worden aan het combineren van e-learning met coaching op de werkvloer of e-learning en klassikale bijeenkomsten. E-learning sluit goed aan op de groeiende behoefte in de markt aan maatwerk. Er wordt meer maatwerk e-learning ingezet dan standaard e-learning pakketten. De onderwerpen die daarbij behandeld worden variëren van veiligheid, compliance, applicatietrainingen tot en met bedrijfsintroductie, verandertrajecten en strategie, stelt NIDAP.
De grafiek laat zien dat 42% van de organisaties met 500 of meer werknemers e-learning gebruikt bij een beperkt deel van hun opleidingen. Grote organisaties zitten minder in de oriënterende groep, zoals diegene die informatie inwinnen, want zij hebben dit stadium al doorlopen. Dit in tegenstelling tot middelgrote en kleinere organisaties. Kleinere bedrijven met 100 tot 199 werknemers en 200 tot 499 werknemers bevinden zich dus nog voor een groot deel in de oriëntatiefase, respectievelijk 25 en 32%. In veel gevallen is het zo dat bedrijven doorgroeien van de oriëntatiefase naar de pilot fase en uiteindelijk naar de fase waarin e-learning daadwerkelijk wordt ingezet. De verwachting is dan ook dat bedrijven met minder dan 500 werknemers de komende jaren steeds meer in de fase komen waarin ze beperkt met e-learning werken.Informatie over het onderzoek Bovenstaande gegevens komen uit het NIDAP onderzoek naar bedrijfsopleidingen en –trainingen. NIDAP is een marktonderzoek- en adviesbureau gespecialiseerd in opleidings- en onderwijsgerichte markten. Wij adviseren organisaties en onderwijsinstellingen op het gebied van opleidingsbehoeften en -ontwikkelingen.
Al ruim 20 jaar voert NIDAP onderzoek uit naar de markt voor opleidingen en trainingen voor professionals. Het onderzoek is uitgevoerd door het afnemen van telefonische en online interviews onder ongeveer 450 organisaties met 100 of meer werknemers.
Met dit landelijk uitgevoerde ‘monitor’ onderzoek brengt NIDAP jaarlijks de trends en ontwikkelingen ten aanzien van opleidingen in het bedrijfsleven in kaart.SINTENO
Het kan zijn dat uw bedrijf nog niets met e-learning / blended learning doet of dat u niet goed weet wat dit voor uw bedrijf kan betekenen. Herkent u zich in het volgende?
-
Onvoldoende borging van kennis in de eigen organisatie.
-
Alléén klassikaal opleiden.
-
Gedigitaliseerde handboeken of gedigitaliseerd bestaand opleidingsmateriaal dat doorgaat onder de naam “e-learning”.
-
U weet niet goed waarom een opleidingsoplossing, zoals “blended learning”, kan bijdragen tot een betere bedrijfsvoering.
-
U investeert veel geld in de opleiding van uw personeel, maar hoe kunt u er nu voor zorgen dat dit beter, goedkoper, flexibeler en efficiënter kan.
-
Onvoldoende inzicht in leereffect en rendement.
-
U heeft nog niet geïnvesteerd in een leersysteem of u weet onvoldoende af van het aanbod aan leersystemen.
-
U bent op zoek naar een systeem dat beter op uw behoefte is afgestemd.