OPLEIDING CALLCENTERMEDEWERKER
Een Callcentermedewerker beantwoordt telefonische vragen van klanten en probeert producten te verkopen. Vaak zit je achter een computer en praat je met klanten via een headset.
Als Callcentermedewerker kun je ingehuurd worden door organisaties om samen met andere collega’s nieuwe klanten te werven. Men kan producten verkopen, maar ook diensten aanbieden of mensen vragen een soort abonnement af te sluiten.
De Callcentermedewerker belt potentiële klanten op, doet een verkopend verhaal en probeert aan de hand van diverse verkooptechnieken uiteindelijk iets te verkopen.
DE LESSEN VAN DE OPLEIDING CALLCENTERMEDEWERKER
De opleiding Callcentermedewerker bestaat uit vier cursussen. Je gebruikt bij al die cursussen een digitaal lesboek.
In dat digitale lesboek:
- Bestudeer je de lesstof.
- Zie je bij ieder onderwerp dat extra uitleg nodig heeft een instructiefilm. Daarin geeft jouw docent je echt les. Je hoeft dus niet naar school en toch krijg je les!
- Volgen daarna vragen en/of opdrachten met uitwerkingen. Je kunt dus zien of je alles goed hebt geleerd en begrepen.
Vooropleiding
Voor de opleiding Callcentermedewerker is geen specifieke vooropleiding vereist.
Niveau
Het niveau van deze opleiding is vergelijkbaar met MBO, niveau 3.
Programma
De opleiding Callcentermedewerker bestaat uit de volgende 4 cursussen:
Het is ook mogelijk om je in te schrijven voor één of enkele losse cursussen, klik dan in het menu op ‘cursussen’ voor alle informatie.
Geadviseerde studieduur
8 tot 10 weken per 2 cursussen. Bij het volgen van de gehele opleiding raden we je aan 2 cursussen naast elkaar te volgen, dan heb je de meeste kans op succes. De bestudeerde stof kan niet alleen bezinken, maar je hebt ook wat afwisseling. De studiebelasting is dan 8 tot 10 klokuren per week.
De totale opleiding Callcentermedewerker kan dus in 16 tot 20 weken worden afgerond. Natuurlijk kun je de studieduur naar wens aanpassen, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt.
Geadviseerde studievolgorde
- Telefoneren en Toetsenbordvaardigheid.
- Tekstverwerken en Klantcontacten.
Examen / certificaten / diploma
De opleiding Callcentermedewerker bestaat uit 4 cursussen. Een cursus kan ook los worden gevolgd. Elke cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau.
Bij voldoende resultaat verstrekt Examenbureau LSSO een certificaat. Als je de totale opleiding volgt en je aan het einde van de opleiding voldoet aan de slagingsregels, dan ontvang je het LSSO-diploma Callcentermedewerker.
Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.
Vrijstellingen
Heb je al een voldoende vooropleiding, dan kun je voor bepaalde cursussen een vrijstelling krijgen.
Een vrijstelling vraag je aan bij Examenbureau LSSO. De procedure en het aanvraagformulier vind je op www.examenbureaulsso.nl/vrijstellingen/.
Heb je vrijstelling(en) gekregen, dan wordt de prijs van de cursus(sen) waarvoor je vrijstelling hebt ontvangen in mindering gebracht op de totale opleidingsprijs.
Doorstroommogelijkheden
Met het diploma Callcentermedewerker kun je uitstekend instromen in de vakopleidingen Telefonist/Receptionist, Administratief medewerker of Medewerker Klantenservice. Als je de studie wilt vervolgen met Telefonist/Receptionist, dan hoef je 3 cursussen niet meer te volgen!