Cursus PR/Bedrijfscommunicatie
Elke organisatie maakt beleid. Als jij vaak betrokken bent bij het communiceren van dat beleid is het van belang dat je weet hoe! Je zet een mailing uit over een nieuw product, je stuurt een persbericht naar de plaatselijke krant of je laat een affiche ontwerpen vanwege een opening.
Deze en andere communicatieve activiteiten waar je een rol in kunt spelen, komen bij de cursus PR/Bedrijfscommunicatie aan de orde. Je leert over de theorie van communicatie, maar ook over de aanpak, begeleiding en uitvoering van communicatiemiddelen. Uitgangspunt in de cursus is de dagelijkse praktijk binnen een organisatie.
Internet en social media hebben een overweldigende invloed op de wijze van communiceren. De invloed van deze media op het vakgebied PR en bedrijfscommunicatie is groot. Tijdens de cursus komen deze media, en de wijze waarop ze ingezet worden, daarom aan de orde.
Vooropleiding
Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het diploma Office Assistant (Secretaresse) van Examenbureau LSSO, een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring.
In de cursus PR / Bedrijfscommunicatie worden de volgende onderwerpen behandeld:
Inleiding PR/Bedrijfscommunicatie
- Communicatie
- Public relations
- identiteit
- imago
- huisstijl
- het PR-plan
- Het communicatiebeleid
Doelgericht schrijven
- Schrijven vanuit de ontvanger
- Leesgedrag
- Het schrijfplan
- de schrijver helpt de lezer
- het schrijfplan in vier stappen
- Ideeën om teksten aantrekkelijker te maken
Brieven en direct mailing
- Memo, e-mail en fax
- Brieven
- Soorten brieven
- informatieve brief
- overtuigende brief
- producten en ideeën verkopen
- Direct mailing
- envelop
- mailbrief
- bijsluiter
- antwoordkaart
- distributie
Folders en brochures
- Drukwerk
- de folder
- de brochure
- De productie van folders en brochures
- voorbereidingsfase
- ontwerpfase
- drukfase
- contactfase
- Soorten folders en brochures
Advertenties en advertorials
- (Digitaal) adverteren
- Soorten advertenties
- productadvertenties
- personeelsadvertenties
- corporate advertentie
- Advertentieplaatsingen
- advertentietarieven
- advertentiebegeleiding
- Advertorials
Bedrijfsbladen
- Voordelen van een bedrijfsblad
- personeelsblad
- huisorgaan
- Het schrijfproces
- de schrijfopdracht
- de stijl van het bedrijfsblad
- het interview
- human interest
- Productie van bedrijfsbladen
- redactiefase
- opmaakfase
- drukfase en contactfase
Contacten met de pers
- Massamedia
- Nieuws
- Perscontacten
- persbericht
- persmap
- persconferentie
- persvragen
- interview
- persexcursie
- persreis
Overige communicatiemiddelen
- Affiches
- Evenementen
- Internet, intranet en social media
- Jaarverslagen
- Nieuwsbrieven
- Presentaties
- Public affairs
- Reclame
- Relatiegeschenken
- Sponsoring
Hoe werk je?
Tijdens de cursus PR/Bedrijfscommunicatie werk je met een digitaal lesboek in een UNIEKE Blended Learning omgeving.
- je leest de lesstof en je volgt de lessen via instructiefilms
- dan leer je deze stof, maakt de vragen en opdrachten én controleer je de antwoorden
- via ons forum stel je vragen over de lesstof, hierop krijg je binnen een werkdag antwoord
- als je wilt geef je je op voor GRATIS naar scholingsbijeenkomsten
- je kunt je opgeven voor het examen (als je wilt!)
Duur van de cursus
We raden je aan om voor deze cursus tien lesweken in te plannen. De studiebelasting is negen tot elf klokuren per week. Natuurlijk kun je de studieduur naar wens aanpassen, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt.
Starten
Je kunt op ieder gewenst moment starten met de cursus PR/Bedrijfscommunicatie in een unieke digitale leeromgeving.
Diploma / Certificaat
Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.
Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.