Klantbelangen
#8 Hoe ziet customer advocacy er in 3 jaar uit? (stap 3)
Klantbelangen gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de manier waarop B2B-bedrijven in de toekomst zaken doen. Uit extern onderzoek blijkt dat er vier basistypische persoonlijkheidstypen zijn en dat bedrijven hun belangenbehartigingsprogramma’s op één lijn moeten brengen.
Intern onderzoek ondersteunt het bestaan van deze persoonlijkheidstypen en hun bruikbaarheid bij het voorspellen van belangenbehartiginggedrag / motivaties.
In deze en volgende artikelen zullen we in 8 stappen een tipje van de sluier oplichten.
- – Invoering
- – De meest succesvolle klantbelevingsprogramma’s zijn volledig gericht op de klant
- – The Four Advocate Personalities
- – De persoonlijkheden testen
- – Kunnen persoonlijkheden gedrag voorspellen?
- – 5 stappen voor het creëren van een levendig, betrokken en klantgericht belangenbehartigingprogramma
- – Dus … Hoe ziet customer advocacy er in drie jaar uit?
- – Wat Customer Advocacy niet is
The Four Advocate Personalities
Wanneer je leest dat Advocate Personalities in vier basispersoonlijkheden komen, dan bedoelen we dat als een klant van jou de hand opsteekt en zegt dat ze een voorstander van je merk willen zijn, hun motivatie om dit te doen ze waarschijnlijk tot een van de vier groepen willen horen die ontwikkeld zijn door Forrester-analist Laura Ramos.
Maar waarom zijn Advocate Personalities zo belangrijk bij het creëren van een echt klantgericht advocacy-programma? Er zijn twee belangrijke redenen:
– Advocate Personalities helpen u te weten welke inhoud en kansen geschikt zijn om aan elke advocaat te geven.
– Advocate Personalities helpen u te weten welke advocacy-verzoeken geschikt zijn om van welke klanten te maken.
In theorie kunnen voorstanders van Advocate Personalities een nuttig hulpmiddel zijn bij het maken van een episch voorspraakprogramma, maar ze zijn niets waard als ze moeilijk te bepalen zijn of als ze niet echt kunnen worden gebruikt om gedrag te voorspellen.
In het volgende artikel gaan we dieper in op: De persoonlijkheden testen
Samen op weg naar waardevolle groei!
Sinteno verzorgt training en coaching in het ontwikkelingsproces dat wordt ingezet om wenselijke en duurzame veranderingen te bevorderen. Het is een vorm van professionele begeleiding waarbij Sinteno haar gesprekspartners gelijkwaardig behandelt en ondersteunt bij het behalen van zijn of haar zelfgekozen doelen. De coach en de coachee nemen beiden hun verantwoordelijkheid voor het proces. De coachee krijgt tijdens het proces nieuwe inzichten door te reflecteren op eigen kennis en (eventueel) op de kennis van de coach. Op deze manier wordt de coachee bekwamer in het bereiken van eigen doelen. Dit kan mogelijk worden gemaakt door middel van gestructureerde, gerichte interactie en het gebruik van passende tools en technieken.
Coaching kan plaats vinden op individueel-, afdeling en organisatiebreed niveau. Meer informatie over de mogelijkheden ten aanzien van coaching en begeleiding bij transformaties vind je hier.