Klantbelangen
#10 Hoe ziet customer advocacy er in 3 jaar uit? (stap 5)
Klantbelangen gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de manier waarop B2B-bedrijven in de toekomst zaken doen. Uit extern onderzoek blijkt dat er vier basistypische persoonlijkheidstypen zijn en dat bedrijven hun belangenbehartigingsprogramma’s op Ć©Ć©n lijn moeten brengen.
Intern onderzoek ondersteunt het bestaan āāvan deze persoonlijkheidstypen en hun bruikbaarheid bij het voorspellen van belangenbehartiginggedrag / motivaties.
In deze en volgende artikelen zullen we in 8 stappen een tipje van de sluier oplichten.
– Invoering
– De meest succesvolle klantbelevingsprogramma’s zijn volledig gericht op de klant
– The Four Advocate Personalities
– De persoonlijkheden testen
– Kunnen persoonlijkheden gedrag voorspellen?
– 5 stappen voor het creĆ«ren van een levendig, betrokken en klantgericht belangenbehartigingprogramma
– Dus … Hoe ziet customer advocacy er in drie jaar uit?
– Wat Customer Advocacy niet is
Kunnen persoonlijkheden gedrag voorspellen?
Het kennen van de persoonlijkheid van een bepaalde pleiter is geweldig, maar het kunnen gebruiken van die informatie om gedrag te voorspellen, zou nog beter zijn. Wat als je het persoonlijkheidstype van een bepaalde pleiter zou kunnen gebruiken om nauwkeurig te voorspellen welke vorm van erkenning ze het meest zouden waarderen? Dat zou heel fijn zijn! Dus dat is precies wat is getest. De volgende vraag werd aan alle respondenten van de enquĆŖte gesteld:
āAls een fabrikant zijn of haar dankbaarheid wil uitspreken voor uw deelname aan hun belangenbehartigingsgemeenschap, welke van de volgende dingen zou u het meest op prijs stellenā?
- A. Een hartelijke, persoonlijke bedankbrief
- B. Een kleine geld- of geschenkbonus
- C. Meer nuttige inhoud voor je carriĆØre of persoonlijke
- D. Exclusieve toegang tot nieuwe producten
De antwoorden waren niet bedoeld om te correleren met een bepaald persoonlijkheidstype zoals de vorige vragen, in plaats daarvan wilde we zien of er trends waren die zichzelf presenteerden. Wanneer we naar alle respondenten kijken, zien we dat de meerderheid van de respondenten een klein bedrag, een gift of een bonus als een beloning zou waarderen. Dit is niet zo verrassend, contant geld is meestal een grote motivator voor de meeste mensen.
Maar waar het echt interessant wordt, is wanneer we de gewenste geschenken per persoonlijkheidstype ontleden.
Actiegerichte personalisatie kan niet alleen worden uitgevoerd met een kleine hoeveelheid gegevens gepresenteerd op schaal, maar het kan je wel helpen jouw klanten beter van dienst te zijn. Met slechts vijf korte vragen kan je met een hoge mate van nauwkeurigheid voorspellen welk geschenk een bepaalde pleiter het meest op prijs stelt.
Dit is slechts een voorbeeld van hoe deze informatie kan worden gebruikt. Stel je alle manieren maar voor waarop deze aanvullende informatie kan worden gebruikt om pleiters beter en efficiƫnter van dienst te zijn!
Maar hoe past dit allemaal in de bredere visie? Hoe kan dit helpen bij het beantwoorden van de vraag “Hoe ziet customer advocacy er over 3 jaar uit?"
Deze onderwerpen behandelen we in het volgende artikel, daar gaan we dieper in op: 5 stappen voor het creƫren van een levendig, betrokken en klantgericht belangenbehartigingprogramma.
Samen op weg naar waardevolle groei!
Sinteno verzorgt training en coaching in het ontwikkelingsproces dat wordt ingezet om wenselijke en duurzame veranderingen te bevorderen. Het is een vorm van professionele begeleiding waarbij Sinteno haar gesprekspartners gelijkwaardig behandelt en ondersteunt bij het behalen van zijn of haar zelfgekozen doelen. De coach en de coachee nemen beiden hun verantwoordelijkheid voor het proces. De coachee krijgt tijdens het proces nieuwe inzichten door te reflecteren op eigen kennis en (eventueel) op de kennis van de coach. Op deze manier wordt de coachee bekwamer in het bereiken van eigen doelen. Dit kan mogelijk worden gemaakt door middel van gestructureerde, gerichte interactie en het gebruik van passende tools en technieken.
Coaching kan plaats vinden op individueel-, afdeling en organisatiebreed niveau. Meer informatie over de mogelijkheden ten aanzien van coaching en begeleiding bij transformaties vind je hier.